XV OPPM oczyma uczestników

W Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych na Zamku Królewskim 6 czerwca 2014 brało udział 7 zespołów z Akademii uczniowskiej. Obejrzyjmy więc OPPM jeszcze raz – oczami jednego z nich.

Tak prace nad przygotowaniami i sam OPPM wspomina nauczycielka, Pani Bożena Sozańska: „W miesiąc od zaproszenia na OPPM zrobiłyśmy z pięcioma dziewczynkami właściwie czwarty projekt bazując na tych trzech poprzednich z I semestru!!! Nasze stoisko było oblegane przez tłumy. A  chyba wszyscy eksperci zaszczycili nas i zasypywali gradem pytań. Trzymałam się na uboczu, ale mam wrażenie, że dziewczyny sprostały zadaniu. Ale praca zespołowa udała się im znakomicie. Ogromnie się cieszę, że te dziewczynki miały okazję zobaczyć z innej perspektywy niż codzienne siedzenie w szkolnej ławce sens nauki, działania zespołowego, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi.”

Poniżej OPPM widziany oczami uczennic:

Dla nas, czyli Roksany Dylong, Natalii Kuberskiej, Estery Łubiarz, Ani Stajniak i Ani Szymury oraz dla naszej pani Bożeny Sozańskiej, dzień 6 czerwca 2014 był bardzo męczący, ponieważ musiałyśmy wstać około trzeciej nad ranem… Ale był to jednocześnie wielki, ważny, radosny i zakończony sukcesem dzień.

W Warszawie, w dniu 6 czerwca, na Zamku Królewskim, odbyła się Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych (OPPM) realizowanych przez uczniów w ramach 17 projektów Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO). W Arkadach Kubickiego, jako jedna z 77 grup, przedstawiałyśmy swoje dokonania.

Z wszystkich projektów Akademii uczniowskiej z całej Polski wybrano siedem, w tym nasz, zatytułowany „KWASY – SPRZYMIERZEŃCY CZY WROGOWIE”. Poszukiwałyśmy w nim odpowiedzi na pytanie, jak kwasy działają na otaczające nas środowisko oraz zastanawiałyśmy się, jakie kwasy występują w organizmach i jaka jest ich rola. Nasze stoisko było oblegane przez tłumy widzów. Liczni eksperci obecni na OPPM zaszczycili nas i zasypywali gradem pytań. Telewizja nakręciła wywiad, którego udzieliła Natalia.

Na naszym stoisku prezentowałyśmy wyniki doświadczeń, w których badałyśmy, jak kwasy siarkowe, azotowy i  cytrynowy, a także kwaśne deszcze wpływają na skały, metale i rośliny, a także na produkty żywnościowe. Pokazałyśmy wyniki poszukiwań kwasów w lekarstwach i żywności. Gości odwiedzających nasze  stoisko częstowałyśmy zakąskami zawierającymi m.in. ogórek kiszony i łososia. Dlaczego właśnie te produkty? Ponieważ w ogórku znajduje się kwas mlekowy, a w łososiu ostatnio reklamowane kwasy Omega3.

Nie wszyscy widzowie chcieli skorzystać z poczęstunku. Mieli uzasadnione obawy - projekt z chemii i jedzenie? Ale my proponowałyśmy jeszcze jedną atrakcje. Dawałyśmy do degustacji herbatę z kwiatu hibiscusa, która jest kwaśna i ma intensywnie czerwoną barwę. Następnie dodawałyśmy parę kropel NaOH i herbata stawała się zielona! Nasi goście byli tym zjawiskiem zaskoczeni!

Nasze stoisko było piękne. Ubrane w fartuchy laboratoryjne starałyśmy się profesjonalnie prezentować osiągnięcia naszego projektu.

A wszystko zaczęło się w wielkiej sali balowej w zamku, w której parę dni wcześniej odbyła się wielka uroczystość państwowa z okazji 25.rocznicy odzyskania wolności.

Na koniec całej imprezy odbył się jeszcze muzyczny happening – wszyscy (około 300 osób), wykonaliśmy wspólnie utwór na instrumentach perkusyjnych.

Warszawa pożegnała nas ulewą, ale wracałyśmy szczęśliwe, w poczuciu, że uczestniczyłyśmy w wielkim wydarzeniu, które z pewnością na długo pozostanie w naszej pamięci.

W drodze powrotnej pani Bożena Sozańska zadała nam parę pytań:

Czego dowiedziałyśmy  się?

Dowiedziałyśmy się, jak pracują inni uczniowie w szkołach w całej Polsce i wielu informacji z różnych dziedzin nauki.

O czym się przekonałyśmy?

Przekonałyśmy się, że chemia jest ciekawsza niż może się wydawać oraz, że swoje projekty można przedstawiać w różny sposób.

Co wynosimy z projektu na przyszłość?

Będziemy bardziej otwarte na nowe projekty oraz przedsięwzięcia.

Nasze przemyślenia:

Współpraca jest ważną cechą tworzenia zespołu.

Poznałyśmy różnorodne dziedziny nauki.

Mamy umiejętność wyrażania własnej opinii na dany temat.                                                                      

 

Dziewczyny, gratulujemy projektu i dziękujemy za interesującą relację!

 

Autorki: Bożena Sozańska, Natalia Kuberska i Anna Szymura

Opracowanie: Ewelina Kieller