OPPM 2012 - Piękne Projekty Pokazali Młodzi

Najaktywniejsi uczniowie z całej Polski mieli możliwość zaprezentowania efektów swojej całorocznej pracy na ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych organizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. 28 maja Arkady Kubickiego w Zamku Królewskim w Warszawie zamieniły się w targi projektów. Było gwarno, kolorowo, bardzo tłoczno. I przede wszystkim – niezwykle inspirująco!

Dla młodych ludzi to niepowtarzalna okazja do poszukiwania inspirujących pomysłów na nowe działania, a dla nauczycieli – do wymiany doświadczeń w pracy z aktywną młodzieżą. Nie powinien zatem dziwić fakt, że w OPPM-ie uczestniczyło ponad 500 osób – uczniów, nauczycieli, ekspertów, dziennikarzy i wolontariuszy. Wśród gości była minister edukacji narodowej Krystyna Szumilas, która podkreślała istotną rolę prezentowanych projektów w procesie edukacji: - Projekt edukacyjny jest narzędziem, który przygotowuje młodych ludzi do pracy z dorosłymi. Uczy pracy zespołowej. Uczy przede wszystkim uzgodnienia pewnych poglądów, poszukiwania i dochodzenia do rozwiązania danego problemu, a to jest to, czego najbardziej nam, społeczeństwu polskiemu, potrzeba.

Jednym ze stoisk, jakie odwiedziła pani minister była prezentacja uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 19 w Łodzi, którzy już pierwszego czerwca zorganizują warsztaty rękodzielniczo-teatralne, a także będą promować ciekawe zakątki swojego osiedla – wszystko z okazji Światowego Dnia Dziecka. Jak stwierdzili: - Pani minister powiedziała, że zazdrości efektów działań i tego, że mamy dziś dzień wolny od pracy, ale dodała, że z takim zaangażowaniem uczniów, jakie dostrzegła na naszym stoisku, pozostaje tylko życzyć dalszych sukcesów w przyszłości.

Niezwykłych pomysłów było zdecydowanie więcej! Inną szkołą, która zwróciła na siebie uwagę podczas OPPM było I Prywatne Liceum Ogólnokształcące w Białogardzie. Reprezentanci przylecieli (i to dosłownie!) do Warszawy, by pochwalić się swoim fotoblogiem, na którym opisali i pokazali, co niezwykłego można znaleźć w ich miejscowości. Ale to nie wszystko – wcielili się w rolę detektywów konfrontujących obecne otoczenie miasta z tym z przeszłości prezentując zdjęcia archiwalne i współczesne. Szkoła działa dopiero od dwóch lat, nic więc dziwnego, że, jak zaznacza nauczycielka  Aleksandra Rutecka, jest to wielki debiut i wielki sukces.

Ciekawie było również na stoisku Gimnazjum nr 2 w Bytomiu. Młodzież postanowiła włączyć rodziców w życie szkolne, planując szereg imprez i inicjatyw integrujących całe szkolne środowisko. Tak przeprowadzili zbiórkę funduszy na cele charytatywne. Innym wydarzeniem, którym chcieli się na OPPM-ie pochwalić, była organizacja wieczoru kabaretowego, który cieszył się bardzo dużą popularnością. Całoroczne zaangażowanie gimnazjalistów doprowadziło do  wprowadzenia reformy w ich samorządzie, co zdecydowanie podniosło poziom działań samorządu uczniowskiego. Takich ludzi potrzeba w całym kraju!

Młodzież z Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół im. Marii Skłodowskiej-Curie w Mińsku Mazowieckim pokazała więcej, tym razem w zakresie edukacji ekologicznej. „Bądź EKO i walcz z szarą energią!” – pod takim hasłem zrealizowali projekt dotyczący szarej energii. Zwracali uwagę na to, ile energii pochłania wyprodukowanie kupowanych przez nas produktów i zachęcali do ponownego wykorzystywania tych, które uznajemy za użyteczne. By sprawdzić działania i nawyki swoich koleżanek i kolegów, licealiści przeprowadzili ankietę pt. „Sprawdź, czy jesteś EKO”.

Kolejnym hitem OPPM były inicjatywy uczniów Zespołu Szkolno-Przedszkolnego i Gimnazjum nr 3 w Bachowicach. Zaprezentowali, jak spędzili miniony rok, a działo się u nich wiele. Największym z wydarzeń, jakie zorganizowali, był szkolny konkurs „Mam Talent” poprzedzony castingiem. W ciągu całego roku przeprowadzali również lekcje poświęcone ważnym Polakom, jak np.: Wisławie Szymborskiej, Janowi Pawłowi II czy Januszowi Korczakowi. Zapraszali również na wieczorki poetyckie i konkursy recytatorskie. Były też warsztaty rękodzielnicze, warsztaty o samorządności dla najmłodszych i Samorządowy Dzień Wiosny.

To tylko kilka z prawie 100 prezentacji przedstawionych przez uczniów realizujących projekty w ramach programów CEO. O tym, z jak wielu różnych miejsc przyjechali, można było przekonać się patrząc na mapę Polski znajdującą się na wprost wejścia do Arkad. Każdy zespół przyczepiał do niej przedmioty, które symbolizowały ich miejscowość - od pocztówek, zdjęć i przypinek przez maskotki. Wszystkie elementy stworzyły niesamowitą mozaikę, która najlepiej zobrazowała, ile pozytywnej energii płynie od szkolnych aktywistów z całego kraju!

Spotkanie z innymi zespołami i świętowanie swoich sukcesów nie było jedyną atrakcją czekającą na młodych ludzi. Wszyscy bardzo chętnie i tłumnie brali udział w specjalnej grze terenowej, która angażowała do działania całe zespoły – zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Powodzeniem cieszył się również punkt konsultacji ze specjalistami od promowania projektów w mediach i społeczności lokalnej.

Co właściwie dał młodym ludziom i ich opiekunom OPPM? Między innymi możliwość rozmowy z ekspertami związanymi z edukacją, którzy przyglądali się projektom, dzielili się swoim doświadczeniem i inspirowali do kolejnych działań. Z roku na rok pomysły uczniów są coraz ciekawsze – można więc mieć nadzieję, że rosną nam kolejne pokolenia aktywnych obywateli, którzy chcą angażować się w życie swoich lokalnych społeczności i działać na rzecz rozwoju różnych obszarów, od ekologii po edukację obywatelską.

Kolejna Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych za rok. Co tym razem pokażą młodzi ludzie? Mamy nadzieję, że dadzą z siebie wszystko!

 

Grzegorz Marusiński, Paula Langnerowicz

Działasz.pl

 

Organizatorem OPPM jest Centrum Edukacji Obywatelskiej i Ośrodek Rozwoju Edukacji. OPPM jest finansowany w ramach projektu pt.: „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego”.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 3.3, poddziałania 3.3.3.